Kalmetizace - očkování proti tuberkulóze

sestra Jana Klemová
Kalmetizace
604 759 509

Očkování proti tuberkulóze se skládá ze stanovení přítomnosti protilátek a následně samotná aplikace očkovací látky. Do března roku 2009 probíhalo povinné očkování novorozenců proti TBC v porodnici (od čtvrtého dne do šestého týdne života) a následně ve 2. a 11. roce života povinné přeočkování.

Od března 2009 se vyhláškou 65/2009 zákon o infekčních nemocech změnil a byla povinná pouze primovakcinace (tj. očkování rizikových skupin novorozenců od 4. dne do 6. týdne života, u nerizikových dětí po základním očkování, tedy kolem 18 měsíce života). Kontroly jizev a přeočkování ve dvou a jedenácti letech života bylo zrušeno. Bylo tedy dobrovolné a plně hrazené pacientem. Novelizací zákona 362/2009 Sb. s platností od 1.1.2010 začalo být přeočkování proti TBC v 11 letech hrazeno z veřejného zdravotního pojištění, bylo tedy bezplatné.

O necelý rok později došlo opět ke změně, ke dni 1.11.2010 vstoupila v platnost vyhláška č. 299/2010", kterou se mění vyhl. č 537/2006, která očkování proti TBC plošně zrušila. Povinné očkování proti TBC zůstalo pouze pro novorozence z rizikových skupin. Novorozenci se zvýšeným rizikem infekce TBC jsou posuzováni již v porodnici a následně dětským lékařem. Pokud je novorozence dětským lékařem shledán, že patří do rizikoví skupiny, je odeslán na očkování do spádového kalmetizačního centra. Pokud dítě nepatří do rizikové skupiny a rodiče si očkování svého dítěte proti TBC přejí, je možno očkování provézt po 6. měsíci života, nejpozději v 16 letech. Jedná se o primovakcinaci tedy první očkování proti TBC pro daného jedince.Toto očkování není od 1.4.2012 hrazeno z veřejného zdravotního pojištění, pacient si ho tedy hradí sám. Přeočkování (neboli očkování opakované tzv. revakcinace) není t.č. WHO (Světovou zdravotnickou organizací) doporučováno z důvodu nedostatečných důkazů o jeho efektu.

Na našem pracovišti tedy provádíme povinnou primovakcinaci rizikových skupin novorozenců na doporučení dětského lékaře, které je hrazené z veřejného zdravotního pojištění, je tedy pro pacienta bezplatné. S účinností od 1.4.2012 není již dobrovolná primovakcinace (na přání rodičů) nerizikových dětí od 6. měsíce života do 16 let věku hrazena z veřejného zdravotního pojištění a je tedy plně hrazena pacientem. Přeočkování ve 2 a 11 letech věku dítěte neprovádíme.

S sebou je nutné přinést očkovací průkaz a zprávu od dětského lékaře o zdravotním stavu dítěte. Od nachlazení nebo jakéhokoliv infekčního onemocnění by měly uplynout alespoň dva týdny. Nemělo by být také v plánu jiné očkování v následujících 3 měsících a 1 měsíc před aplikací BCG vakcíny by nemělo proběhnout jiné očkování.

Termín očkování je nutné předem telefonicky domluvit z důvodu aplikačních specifik.

Veškeré informace Vám podají kalmetizační sestry:

• p. Jana Klemová
  • Telefon: 604 759 509, 412 151 900-901
  • Po, Út, Čt 7:00 - 12:00 hodin

Mantoux II test

Mantoux II test je tuberkulinová reakce, kterou zjišťujeme opožděný typ hypersenzitivity na antigeny mykobakterií. Čištěný proteinový derivát se aplikuje přísně intradermálně do předloktí. S časovým odstupem dochází k odečtu průměru indurace (zatvrdnutí v místě vpichu), výsledek v milimetrech je důležitý ke stanovení diagnozy tuberkulozního onemocnění. Vyšetření se též užívá ke stanovení přítomnosti protilátek proti tuberkulóze.

Kontrola tuberkulozy

Kontrola zahrnuje prevenci, vyhledávání, diagnostiku, léčbu a sledování pacientů a kontaktů nemocných tuberkulozou.

Ceník vyšetření